Saturday, February 18, 2012

Sayang..

Solatlah sayang..

Dengan kewajipan solat dan tuntutan untuk kau tunduk kepada suatu entiti yang jauh lebih besar darimu, kau akan belajar tentang kerendahan hati. Walau uniknya kau dari ahli masyarakat yang lain dari segi pemikiran dan pendapat tentang hidup, kau masih perlu berhenti dari apa sahaja aktiviti, lima kali sehari, untuk tunduk kepada entiti yang sama dan satu. Solat itu melatih ego kau untuk sentiasa tunduk walau siapa pun kau, walau sebanyak mana kau kira lebihnya kau dari orang lain.

Dengan kewajipan solat.. kau belajar untuk hidup bermasyarakat. Kau belajar yang dunia ini bukan sekadar 'kubur aku.. kubur aku.., kubur kau.. kubur kau..'.

Kau belajar tentang apa yang kau perlu beri kepada individu tentang kebebasan untuk memilih, dan apa yang kau perlu suarakan. Kau belajar yang kadang-kadang, menyuarakan teguran itu perlu, walaupun ianya pahit. Kau belajar yang 'peduli' bukanlah semata-mata tentang makan minum seseorang, tetapi juga berkenaan tentang dunia akhiratnya. Kau belajar yang kadang-kadang cinta, memerlukan kau untuk mengorbankan cinta demi cinta yang lebih besar.





Dengan kewajipan solat, kau belajar mencari hakikat bahagia. Kau belajar untuk menerima kekuatan dan kelemahan kau seadanya. Bahagiamu akan datang dari ketenangan hati dengan ketetapan-Nya. Bahagiamu akan datang dari pencarian kau untuk redha-Nya. Bahagiamu akan datang dengan sedarnya kau, yang apa-apa di sekelilingmu tak mendatangkanmu bahagia yang hakiki, malah meninggalkan kau lebih banyak dahaga untuk lebih mengajar atau mencari-cari rasa bahagia. Bahagiamu akan datang dari dalam diri, bahagiamu akan datang dari dalam hati. Hati yang terlatih untuk cinta dan bahagia dengan Solat.

Dengan kewajipan solat, kau belajar tentang makna kehidupan. Kau belajar untuk menolak apa yang kau kira tak dapat membantu kau mencapai erti kehidupan. Kau belajar untuk meletakkan prioriti. Kau akan merasa kurang 'kehilangan'. Percayalah, ruang kosong yang kau selalu risaukan itu, ruang itu adalah untuk solat. Isikanlah ruang itu dengan tarbiyyah dari solat.

Didiklah hatimu dengan solat.. sayang.

Jika erti hidup pada memberi, maka berilah sayang.. Berilah kepada hati.. berilah kepada diri.. dan berilah kepada Solat.

Solatlah sayang..

Moga kau kan jumpa bahagia yang kau cari.



*copied and paste.

Subhanallah.. May Allah always guide us to the right path. ^__^

No comments: