Monday, April 25, 2011

Kecantikkan

Sayang.. kecantikkan itu hanya sementara. Ada orang kata ia subjektif. Mungkin 'ya' mungkin 'tidak'.

Pada aku kecantikkan itu bukan sekadar luaran. Tapi ramai manusia tertipu dengan kecantikkan. Bagi mereka kecantikkan itu mestilah berpakaian seksi, berkulit putih dan sebagainya.


Hanya segelintir sahaja yang perasaan baawa kecantikkan itu bukan pada berpakaian seksi, berkulit putih dan sebagainya.

Moga Allah sentiasa tunjukkan jalan yang benar pada kita.

Sekian!

Wednesday, April 20, 2011

Usaha Beb!

Usaha merupakan satu proses di mana diri melakukan sesuatu perkara dengan berdasarkan tujuan-tujuan yang tertentu.

Di dalam proses ini.. kita jugak belajar. Ada kalanya apa kita inginkan, kita dapat.. dan adakalanya juga, apa yang kita inginkan.. kita tidak dapat. Begitulah jugak sebaliknya, apabila berkaitan dengan perkara yang kita tidak inginkan.

Pembaca-pembaca yang disayangi, sebenarnya tentang proses usaha ini, semua antara kita melaluinya, cuma sedar atau tidak sahaja, bahawa diri kita sedang melalui proses ini.

Sekarang ini juga pun, para pembaca melalui proses usaha iaitu dalam proses sedang berusaha untuk membaca artikel saya hingga ke akhir artikel saya. hehe.

Saya juga sedang melalui proses ini, dimana saya sebagai penaip artikel, berusah untuk berfikir apakah isi dan kandungan yang bagus untuk ditaip dan dikongsikan bersama para pembaca sekalian.

Akhir kata, sentiasalah berusaha dalam mencapai cita-cita kalian. Selagi ia-nya tidak melanggar hukum syariat Allah, Insya'Allah cita-cita ialah cita-cita yang okei.

Sekian!

*p/s :

1. Kelas deutsch dah start. Alhamdulillah.. dapat habiskan satu bab dalam satu hari, which mean in 2 and a half hour. hehe. Doakan Allah mudahkan urusan kami, dan supaya kami semua dapat mencapai cita-cita kami untuk belajar di Deutschland. Moga Allah redha atas semua usaha kami. Moga kami sentiasa istiqamah di atas jalan-Nya. Amin-amin Ya Rabbalalamin. :)

2. Dah apply dekat 20 university, Haschoschule and FaHaschoschule di Germany. Mohon Allah mudahkan.

:)

Thursday, April 14, 2011

Tuesday, April 12, 2011

Soul-Mate

People will say
To find a soulmate,
Text him, date him and be with him all the time.
Then, you decide

But,
I will say
To find a soulmate, NEVER do those stupid things
As you will definitely REGRET
either in this world or NEXT
or both

Yet,
To find a soulmate,
Please
Date ALLAH, be with ALLAH, and take care ALLAH’s
all the time.
Then, you decide
Insya-allah,
You will NEVER REGRET

As ALLAH
is the CREATOR of your soul
and his
Very much indeed,
He knows you, and He knows him

Why do you still doubt
on His CHOICE?
on His WORD?
on HIS TIME?

“Take care ALLAH’s, He WILL take care of YOU!”

copy from BroHamzah Blog.

Thursday, April 7, 2011

Manusia

Manusia..

Tidakkah kau sedar..

Bahawa apa yang kau miliki hanyalah pinjaman dari-Nya.

Pinjaman untuk kau melalui dunia yang diciptakan-Nya.

Supaya kau dapat melalui kehidupan kau di bumi ciptaan-Nya.


Mengapa kau sombong dan angkuh wahai manusia.

Tujuan kau diciptakan adalah untuk mengabdikan diri hanya kepada-Nya.

Tapi mengapa engkau angkuh juga wahai manusia.

"Aku terlupa lah."

Kau ingat alasan yang selalu kau gunakan itu dapat membantu kau nanti?!..


Kau silap manusia, Allah sentiasa jer ingatkan kau.

Tapi kau sombong..

Kau kata diri kau bernasib baik, sebab kau dapat apa yang kau inginkan..

Kau kata pendapat kau betol, sebab kau belajar sampai pukul 3 pagi tiap-tiap hari..

Kau kata semua harta yang kau miliki adalah milik kau, bukan orang lain yang punya, sebab kau yang penat lelah bekerja siang malam..


Kau lupa manusia..

Apa yang kau miliki semuanya milik Allah, dan diri kau juga milik Allah.


Kenapa kau lupa manusia?!..

Sebab kau sombong..

Sebab kau ego..


Allah baru jer bagi kau kesenangan sket, kau lupa diri..

Allah baru jer bagi kau kepandaian sket, kau dah sombong..

Allah baru jer bagi kau apa yang kau nak sket, kau dah rasa diri kau macam Tuhan..


Beringatlah manusia..

Sebelum kita terlambat.


Sekian!

Wednesday, April 6, 2011

Never Say Never!

How can you know if you can do it or not If you just sit there?..

For God sake.. you will find nothing if you just sit there, trust me.

How about if i tell you, if you do this thing you can get what you want?

Want to know?

My answer is simple,

Get Up, Make Prayer, Dua', Meet and Make Friends with Good People and then Ask them.


Ask them until you get your answer, although you still yet do not get your answer.

Go find other New People and Ask them too until you get you answer.

My conclusion is Berusaha lah!..

Insya'Allah.. Allah will show you the way.


Subhanallah. :)


*p/s : nak nikah anak orang berani pulak nak jumpa mak ayah dia, takkan nak sambung belajar tak berani kot?!.. Jihad Kecil nie.. hehe.

Sekian!

Monday, April 4, 2011

Nikmat Tuhan

Moga kita jadi manusia yang sentiasa beringat.

Ramai manusia bila susah ingat Tuhan, tapi bila sudah senang sikit sudah lupa pada Tuhan.

"Ya Allah, ingatkanlah diri kami terhadap diri-Mu sewaktu kami senang dan susah."

Maka nikmat tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?!..
(take from Surah ar-Rahman from Al-Quranul Karim)

May Allah always guide us all to the right path..

Aminn~



Sekian!

Sunday, April 3, 2011

Kerja Lagi

Sekarang kerja part-time dah jadi kerja full-time.

Arghhh!..


Sekian!

Saturday, April 2, 2011

Solat Sayang


Solat lah Sayang.


Sujudlah wahai hamba, hanya kepada pencipta-Mu.


Seorang muslimat solat di tepi jalan.


Solat di tepi bangunan.


Solat di dalam taman.


Solat dia atas jalan kerana masjid sudah penuh.


Solatlah walaupun di mana sahaja kita berada.


Solat itu penenang jiwa.

Mendekatkan sang hamba dengan pencipta-Nya.

Cara sang hamba merintih pada Tuhan-Nya.

Meminta dan mengadu apa sahaja pada Tuhan-Nya.

Abdullah bin Mas’ud had asked the Prophet (PBUH), “Which deed is the dearest to Allah?”

The Prophet (PBUH) replied, “To offer As-Salat (the prayers) at their early stated fixed times.”


Sekian!

Sabar Sayang

Sabar itu perlu.

Kerana sabar itu kunci Syurga.

Tetapi jika sabar itu tidak disaluti dengan Iman,

Maka ia akan menjadi rugi.

Oleh itu, apabila bersabar.. salutkan lah ia dengan Iman.

Moga-moga ia menjadi sabar yang menguntungkan dirimu.

:)